понеділок, 1 березня 2010 р.

Е-консультації виконавчих органів держвлади


Кажу одразу - мова буде іти про особливості електронних консультацій органів влади з громадськістю і веб-сайт "Громадянське суспільство і влада."

"Електронна участь громадян". Звучить, якщо чесно, якось страшновато :)) «21-й век. Граждан постигла участь електронности»... :) Але ми глянем на таку "участь" з позитивної сторони. 

Якщо коротко, - е-залучення громадян до політичного процесу сьогодні найчастіше має три форми

- е-інформування

- е-консультації

- електронна активна участь  

Сьогодні зупинимось на е-консультаціях.

ІКТ мають потенціал підтримувати розвиток  електронного залучення громадян. Тому важливо навчитись цим потенціалом акуратно користуватись.

Декілька днів тому мала час і натхнення «поклікати» і подивитись яким чином працює лінія електронних консультацій органів виконавчої влади в Україні. 

За приклад я взяла урядовий веб-сайт «Громадянське суспільство і влада» як спеціальний Інтернет-ресурс взаємодії громадян і влади. Відкривши його, одразу стає помітною наявність розділу електронних консультацій з громадськістю. І одразу хочу сказати, що це   вже є великим кроком вперед на шляху до зменшення прірви в діалозі влади і громадян. 

В цьому пості я в жодному разі не намагатимусь похвалити чи покритикувати спосіб організації е-консультацій на цьому сайті. А лише: 1) опишу яким чином процес такого консультування ЗАРАЗ налагоджений на урядовому сайті, і 2) в який спосіб можна було б зробити його ще ефективнішим.

Отже, одразу клікаємо на сайті  лінк «консультації з громадськістю» і відкривається ось це вікно.


На що саме тут важливо звернути увагу!!??

Відвідувачам пропонується взяти участь в обговоренні урядових проектів + висловити свої пропозиції  та зауваження до них.

В далеку шухляду не відкладаємо і одразу ідем обговорювати проекти і висловлювати пропозиції до них.

Для прикладу візьмемо Мінекономіки, де є 12-ть проектів, які зараз обговорюються.

Клацаємо на "12" і потрапляємо на перелік проектів, які зараз розглядаються.

Для прикладу візьмем один Проект постанови КМУ  і глянем його назву! Уважно читаємо назву! - «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів від 17 квітня 2009р. №530».

Вам про що-небудь сказала назва того проекту????!!!!

Наприклад, яка «тема» самої постанови? В чому полягають зміни? З ким би це Міністерство хотіло в першу чергу  проконсультуватись з даного приводу? – тобто: хто є цільовою аудиторією Міністерства для проведення консультації по цій постанові, - чи це молодь, чи держслужбовці, чи ГО якоїсь конкретної сфери діяльності, чи спеціальні аналітичні центри і тд.

Чи стало Вам, наприклад, відомо з цього розділу веб-сайту скільки триватиме обговорення, до якого часу можна вносити пропозиції??

Ні, нічого цього невідомо!..

Тому, мені здається, тут варто було б саме цей розділ (інформативний) розкрити більш структуровано!

Було б непогано, якби саме ця сторінка з переліком проектів документів,  - була наповнена «золотим» - «хто» повідомляє, «що» повідомляє», «кому», «коли», «з яким ефектом» :)

Глянемо детальніше:

1. «Хто» повідомляє – на веб-сайті вказано. Тут все норм.

Далі.

2. «Що» повідомляють. (мова іде про форму подачі матеріалу, стиль повідомлення.)

Якщо читати рекомендаційні "інструкції" країн, які вже впровадили у себе електронне залучення громадян, то всі вони завжди наголошують на тому, що недостатньо просто кинути на веб-сайт документ юридичною мовою і попросити його пообговорювати! Варто робити коротку анотацію до проекту  «простою адекватною життю мовою! ))». Власне в тій анотації можна і вказати

- про що постанова і

- про які саме зміни ідеться.

Складно «пообговорюваи» «сухий» варіант постанови!? Можливо, якась вузькопрофільна організація, припустимо, внесе свою поправку/пропозицію! Але це всерівно буде формат лише поправки/пропозиції!?? А у випадку електронних консультацій необхідно розвинути ДІАЛОГ! При чому не лише між конкретною людиною, яка внесла пропозицію, і владним органом. А діалог між усіма, хто вносить пропозиції!! Документ має бути обговорений цільовою аудиторією між собою! Лише тоді органам влади можна буде глянути набагато ширше на результати обговорення.

3. «Кому» повідомляємо. (Варто вказати цільову аудиторію консультацій до кожного конкретного проекту закону)

Краще чітко визначити цільову аудиторію, з якою є необхідність у владного органу проконсультуватись. Тобто визначити тих, кого в першу чергу стосуватиметься дане рішення, що буде обговорюватись. (це не виключатиме можливість всіх решту долучитись до дискусії!)

4. «Коли»  (варто чітко вказати період консультацій.)

Було б зручно, якби була вказана дата початку консультацій, далі консультаційний період, і дата зворотного зв’язку від владного органу.

Бо відсутність часових рамок обговорення проектів – позбавляє можливості людей розрахувати свій час до внесення пропозицій, особливо, якщо це вимагає для людини додаткового опрацювання законодавства чи взагалі для неї займає час вивчення проблеми. 

 5. «З яким ефектом» (результат консультацій) 

обовязково має бути виділений розділ, про результати внесених і врахованих пропозицій. Такий розділ на веб-сайті є. Викладаються звіти щодо розгляду запропонованих поправок. АЛЕ! Варто завжди слідкувати за тим, щоб висвітлені цифри відповідали дійсності. Бо можна побачити, що в цій графі на веб-сайті не все збігається, і цифри суперечать самі собі. 

___________

Розглянемо для прикладу Державну митну службу.

34 проекти вже розглянули.

14-ть проектів обговорюються зараз.

Всього було внесено 9 пропозицій.

«Інформація про врахування пропозицій і зауважень» - 25.

Одразу питання - як з 9 внесених пропозицій було враховано 25? Щось не сходиться. Можливо, мали на увазі цифру про якісь інші дані,  - але тоді це треба було чітко вказати, - що саме рахують в розділі «врахованих пропозицій».

На даній сторінці, лінки на пропозиції і їх врахування, не є клікабельними,  - тобто прямо звідси з ними ознайомитись не можна. Але можна клікати і відкривати розділ "Обговорені проекти", і ті, що "зараз обговорюються."

Знову ж таки не відволікаємось і одразу клацаємо на вже розглянуті проекти (клікаєм на "34")

Тут відкривається перелік проектів вже обговорених. І хоча зазначено, що їх було 34, то на тій сторінці їх є лише 16. І як я не шукала, - мені не вдалось знайти, наприклад, лінк на архів і тд.. На жаль, складно зробити цілісний скріншот тієї сторінки, тому можете глянути за ось цим посиланням. Якщо це я не уважна, і там таки є лінк на архів,  - то дайте знати в коментарях! :)

Ідем далі.

З тих 16-ти проектів – звіти по пропозиціям є лише для семи з них. Переглянула всі звіти і знайшла інфо лише про одну надійшовшу пропозицію (хоча гляньте, у статистиці було вказано що пропозицій надійшло 9-ть). Тому варто усунути такі незбігання в інформації на веб-сайті. 

І ще один важливий момент щодо самого формату (форми) консультацій. На веб-сайті зазначено, що Ви можете вносити пропозиції і обговорювати проекти документів.

До кожного проекту документу Ви можете внести свою пропозицію чи зауваження, заповнивши таку форму

Але власне можливості загального обговорення проектів документів не створено на сайті.

Для цього можна розробити спеціальний форум, який би вирішив це завдання.  

Ще один важливий нюанс з цим обговоренням.

Як результати дискусій будуть використані?

Потрібно обов'язково на веб-сайті вказати чіткі правила гри. Наприклад, якщо пропозиція врахована не була, то у звіті по врахуванню пропозицій на цьому сайті пишуть «що дана пропозиція не була ґрунтовно аргументована, тому була відхилена і не розглядалась». А про це десь було раніше вказано??? Чи була цільова аудиторія консультацій завчасно попереджена про те, що недостатньо лише формулювання самої ідеї, а необхідне підкріплення якимись прикладами законодавчих актів інших країн чи будь-які інші аргументи??

Про формат виразу ідеї потрібно попереджати завчасно, щоб люди чітко знали (якщо вони сподіваються на те, щоб їхня думка була врахована), - як їм будувати аргументацію до своєї пропозиції.

Не всі ж юристи )) В практиці інших країн, це питання вирішується таким чином, що крім можливості подати конкретну пропозицію,  є ще можливість її обговорювати у форматі форуму, про який ми вже з Вами згадували. Де з’являється можливість у людей просто накидати ідеї, обговорити їх, а вже юристи потім дивляться як вписати ту чи іншу ідею в законодавство; яка потрібна, можливо, поправка до іншого якогось закону, щоб гармонійно без колізій вписалась ця нова, подана якимсь громадянином ідея.

Тобто формат консультації має бути подвійним.

1) можливість додати пропозиції до проектів документів.

2) можливість обговорення (дискусій) проектів документів у форматі форуму. Який зрештою набуде вигляду своєрідного банку ідей.

І останнє, що хотілося б зауважити - це питання про популяризацію таких е-консультацій серед громадян. 

Для цього можна було б відзняти невеличкий відеоурок/запрошення від органів влади до громадян для консультації з ними щодо розгляду певних питань законодавства, про можливість громадян ознайомлюватись з проектами законів на певному веб-сайті, а також вносити свої  пропозиції і зауваження до них. І звісно поширити цей ролик і через соціальними медіа, і іншими будь-якими каналами комунікації :)

______________

Це основне, на що звернула увагу, пролиставши веб-сайт "Громадянське суспільство і влада", який був створений урядом Юлії Тимошенко. Сподіваюсь, що такий розвиток стане хорошою практикою і надалі, і формат електронних консультацій з громадськістю буде лише вдосконалюватись і стане постійною практикою виконавчої державної влади як такої. 

п.с. якщо у Вас також з'явились якісь ідеї щодо формату е-консультацій і їх удосконалення, то буду рада Вашим думкам в коментарях! і критичним зауваженням також! :)

2 коментарі:

  1. привет!

    Супер анализ. Единственное - им это реально не надо: ни диалога с обществом, ни популяризации среди населения. Поэтому всё так непрозрачно и запутано.
    Зато есть сайт! галочку поставили)

    Но анализ проведен - и это хорошо. Возможно они сами же наткнутся на него в инете и возьмут пару идей блеснуть на совещании).

    А.

    ВідповістиВидалити
  2. привіт!
    Дякую!
    Можливо, ти права щодо "галочки". Але тішить те, що не всі пропозиції від громадян завернули! :) і що все ж були враховані хоча б деякі з них, подані через той веб-сайт. І те, що відкрили доступ до багатьох проектів постанов і тд .. )) Тобто рух все ж є! (який я оптиміст :)

    ВідповістиВидалити